جرثقیل بسته شماره 42009 لگو با نام Mobile Crane MK II شامل 2606 قطعه تولید سال 2013 از سری لگو تکنیک است و از بسته های بسیار بزرگ این سری به شمار میرود.
ارتفاع جرثقیل در حداکثر طول بازو، 77 سانتیمتر
وزن مدل بدون باطری 2 کیلو و 450 گرم
طول 58.5 سانتیمتر
عرض 26.4 سانتیمتر
این بسته شامل 6 دفترچه دستورالعمل ساخت مصور می باشد
مدل b یا فرعی این بسته نیز نوعی جرثقیل میباشد که دستور العمل آن در سایت لگو وجود دارد
برای سن 11 تا 16 سال پیشنهاد شده است
زمان ساخت تخمینی آن 7 تا 10 ساعت است
این جرثقیل شامل یک موتور الکتریکی 9 ولت به همراه باکس باطری می باشد.
همانطور که در مطلب قبلی اشاره شد ، مدلهای لگو تکنیک دارای قابلیتهای مکانیکی و حرکتی هستند، در این مدل عظیم هم بدلیل وجود الکتروموتور دو دسته قابلیت حرکتی الکتریکی و دستی وجود دارد.
قابلیتهای برقی مدل شامل:
- بالا و پایین رفتن بازو
- کنترل کابل
- باز و بسته شدن بازوی تلسکوپی
- باز و بسته شدن جکهای کناری
نکته جالب اینکه این عملکردها تنها با یک موتور و با کمک دو گیر بکس متغیر که بصورت کاملا واقعی کارایی دارند امکان پذیر است.
قابلیتهای دستی شامل:
- سیستم فرمان با قابلیت کنترل روی 8 چرخ از 10 چرخ
- چرخش برجک جرثقیل
- سیستم دیفرانسیل که روی یک جفت از چرخها نصب شده است.
- موتور وی 8 با پیستونهای متحرک که با یک دیفرانسیل به چرخهای میانی وصل است.
- درهای اتاقک راننده قابلیت باز و بسته شدن دارد.
در ادامه به بررسی قسمتهای مختلف این مدل میپردایم.
پیچیده ترین قسمت در این مدل، برجک گردان جرثقیل است که روی کامیون نصب شده و بازوی جرثقیل به آن متصل می گردد و الکترو موتور، باکس باطری ، گیربکس اصلی و قرقره کابل جرثقیل در آن قرار دارد ، همچنین در مسیر انتقال نیروی محرک الکتروموتور به قرقره جمع کننده کابل ، قطعه کلاچ قرار دارد تا در صورت قفل شدن دنده ها بعلت به انتها رسیدن کابل جرثقیل، از فشار روی الکتروموتور جلوگیری گردد (قطعه سفید کنار قرقره،در تصویر فوق) که این نشان دهنده جزئیات فنی به کار رفته در مدلهای لگو تکنیک است.
قطعاتی که در این مدل بجای پمپهای هیدرولیک عظیم در واقعیت، عمل بلند کردن بازوی جرثقیل را تا زاویه 65 درجه انجام میدهند، دو عدد جک مکانیکی هستند. در برخی مدلهای تکنیک از جکهای بادی (پنوماتیک) نیز استفاده شده ولی در عمل، دقت و قدرت جکهای مکانیکی را ندارند.
برجک جرثقیل در این مدل، مرکز کنترل و توزیع نیروی محرک بین قسمتهای مختلف است که این عمل توسط گیربکس 4 وضعیتی و کلید سه حالته الکتروموتور که روی باکس باطری نصب است انجام میگردد.
جکهای کناری با مکانیزمی جالب،در دو مرحله باز و بسته میشوند که یک گیر بکس 2 وضعیتی روی بدنه اصلی جهت انتخاب حالت باز شدن و یا پایین آمدن جکها عمل میکند .
سیستم فرمان این مدل همانطور که گفته شد قابلیت کنترل 4 جفت از چرخها را دارد و مطابق شکل فوق با زاویه های مختلف با توجه با فاصله از مرکز می باشد و کنترل آن توسط چرخک موجود در انتهای بدنه میباشد.
چرخش برجک جرثقیل بصورت دستی مقدور است و همچنین این مدل قابلیت حرکت چرخها با الکتروموتور را ندارد ولی با این وجود قطعه دیفرانسیل که جهت توزیع نیرو بین چرخها کاربرد دارد یک جفت از چرخها را که خارج از مکانیسم فرمان می باشد به موتور 8 سیلندر وی 8 با پیستونهای متحرک متصل میکند.
اکثر مدلهای تکنیک مانند همین مدل، قابلیت موتوریزه شدن را با تغییرات اندکی دارند که بدین ترتیب میتوان تمام قابلیتهای آنرا از قبیل حرکت ، دور زدن، گردش برجک را هم به کمک الکتروموتورها و قطعات ریموت لگو کنترل کرد.
در شکل فوق مکانیزم جرثقیل مشابه با امکان کنترل از راه دور و سیستم تعلیق نمایش داده شده که نشان دهنده کیفیت و پیچیدگی جذاب مدلهای مکانیکی لگو میباشد .
اگر شما هم از علاقمندان این قبیل سازه ها هستید لطفا تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
اگر در مورد حدود قیمتش هم اطلاع رسانی کنید ممنون میشم
سلام این مدل را از کجا میشه تهیه کرد؟
سلام،در کل تعدادی فروشگاه اسباب بازی در تهران و سایر شهرهای بزرگ و همچنین برخی فروشگاههای اینترنتی بزرگ عرضه کننده محصولات لگو هستند البته این مدل مربوط به سال 2012 می باشد بنابراین احتمالا پیدا کردن آن در فروشگاهها بعید است. اگر امکان خرید از سایت آمازون را دارید ممکنه بتونید پیداش کنید، درخصوص قیمت، همانطور که در مقالات اشاره شد پس از توقف تولید هر مدل قیمتش تصاعدی بالا میره، قیمت این مدل در سایت آمازون در حال حاضرحدود 420 دلار عنوان شده ( در زمان تولید 220 دلار بوده) که با نرخ دلار امروز و هزینه های ورود به ایران فکر میکنم بین 3 تا 4 میلیون تومن! بشه که اصلا معقول نیست.